Fit prehrana - fit življenje

30 APR 2020


Spremljaš hranilno vrednost živil ali se ti to zdi nepomembno?

Odpraviš se v trgovino. Na policah te čaka ogromno živil, časi socializma so že zdavnaj mimo. Boš kupil živila, ki si ga videl v TV reklami? Boš kupil tista, ki so najcenejša? Morda tista, ki so označena z bio in eko? Kako izbrati najbolj optimalna živila? Če zagovarjaš zdravo življenje, ti svetujemo, da začneš paziti na hranilno vrednost živila. Živila so sestavljena iz različnih komponent, ki pozitivno ali negativno vplivajo na delovanje organizma. To so ogljikovi hidrati, beljakovine, maščobe, prehranske vlaknine, vitamini, minerali ipd. Če te zanima podrobno, si preberi tukaj

Zelo pomembno je, da znaš ločevati med hranilno in energijsko vrednostjo živila. Živilo je lahko energijsko bogato, vendar hranilno revno, ker vsebuje obilico maščob in sladkorja (npr. čokoladna torta). Najbolj priporočljivo je uživanje živil z nizko energijsko vrednostjo in visoko hranilno vrednostjo, kot je npr. zelenjava. Vedno je treba najti neko optimalno ravnovesje, da zaužijemo dovolj energije, ki nam prinaša tudi dovolj hranil. Človek potrebuje energijo za vse procese, ki potekajo v telesu.

zelenjava

Energijsko vrednost živila prepoznamo pod pojmom kalorije. Potrebe po energiji so med ljudmi zelo različne. Na to vpliva življenjsko obdobje (starost), lastne potrebe telesa (telesna višina in masa, spol) ter potrebe zaradi telesne aktivnosti. Presežek vnosa energije se v telesu shranjuje v obliki maščobnega tkiva. Če je primanjkljaj energije, se začnejo porabljati omejene zaloge ogljikovih hidratov v mišicah in jetrih, šele pri dlje trajajočem stradanju se začnejo porabljati maščobne zalog. Največ energije vsebujejo maščobe, beljakovine in ogljikovi hidrati pa več kot polovico manj.

V prehrani odraslih naj bi skupne maščobe predstavljale med 20 in 30 % dnevne zaužite energije. Beljakovine naj bi predstavljale med 10 in 15 % dnevnega energijskega vnosa. Odrasel človek naj bi dnevno potreboval med 0,8 in 1,9 g beljakovin na kilogram telesne mase, odvisno od njegove športne aktivnosti. Ogljikovi hidrati pa naj bi predstavljali 50 % dnevne zaužite energije.

Zakonsko je predpisano, da mora biti energijska vrednost živila napisana na izdelku. Na prvi pogled zna biti branje nalepk malce zastrašujoče, ampak zelo kmalu lahko ugotoviš, da temu ni tako. Na izdelku imaš napisano povprečno hranilno vrednost na 100 g, povprečno hranilno vrednost glede na običajno porcijo, pogosto boš na izdelku tudi videl, koliko je to v odstotkih povprečne dnevno zaužite energije. Zate je najlažje, da pogledaš povprečno hranilno vrednost na 100 g, saj boš tako lahko primerjal z ostalimi izdelki. Glede na to, koliko ima ta izdelek gramov, boš ugotovil, koliko kalorij z njim poješ. In to je energijska vrednost živila. Ni pa samo to pomembno, bolj je pomembna hranilna vrednost. To ugotoviš, ko pogledaš sestavo živila – količina maščob, beljakovin, ogljikovih hidratov, sladkorjev, vlaknin ipd. Tvoj cilj je, da poskušaš zadostiti dnevnim potrebam po teh hranilih v skladu z načinom prehranjevanja, za katerega si se odločil. Prehranski svetovalci imajo zelo različne poglede, o tem smo že pisali v članku Sto nutricionistov, sto mnenj. V splošnem pa se je dobro izogibati izdelkov z veliko nasičenih maščob in veliko sladkorjev.

hranilna vrednost

Za zdravo življenje je res pomembno pogledati nalepko živila, da si ustvariš sliko, kaj s tem živilom zaužiješ. Da ne ješ neprestano ene stvari zgolj zato, ker si v nekem članku prebral, zakaj je to priporočljivo. Pri tem te ne spodbujamo k štetju kalorij. Če nisi profesionalni športnik, štetje kalorij ni potrebno, ker te bo to samo obremenjevalo. Glavno je, da imaš zavedanje, da je živilo lahko zelo majhno in ima zelo veliko kalorij (npr. krof), lahko pa je veliko in skoraj nič kalorij (npr. solata). Kljub temu, da paziš na to, pa se še vedno lahko ušteješ. Zadnji dan sem v trgovini kupila pripravek za orehov in lešnikov nadev. Sklepala sem, da so to skupaj mleti orehi in lešniki. Ko pridem domov, pa vidim, da je to masa polna sladkorja. Jah, na napakah se učimo! Če te zanima več, nam lahko pišeš in ti bomo glede na tvoje želje priporočili ustreznega prehranskega svetovalca.



« NAZAJ

»Če verjameš v uspeh,
lahko to dosežeš!«


Blog za vse ljubitelje športa


Popularno
Spletno mesto uporablja piškotke. Z njimi zagotavljamo funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Več o piškotkih Strinjam se Onemogoči piškotke
Untitled Document